Prowadzący: Piotr Ciszewski
Data: 16 października 2024 r.
Czas trwania: 09.00 – 14.00
SZKOLENIE ON-LINE
Liczba miejsc ograniczona.
Temat szkolenia:
EGZEKUCJA ADMINISTRACYJNA ORAZ HIPOTEKA I ZASTAW SKARBOWY – AKTUALNE ZMIANY PRZEPISÓW
Zakres szkolenia:
I. DZIAŁANIA WIERZYCIELI PRZED WSZCZĘCIEM POSTĘPOWANIA EGZEKUCYJNEGO:
II. WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA EGZEKUCYJNEGO PRZEZ WIERZYCIELI – ANALIZA I ZASTOSOWANIE WSZYSTKICH TYTUŁÓW WYKONAWCZYCH.
III. OBOWIĄZKI WIERZYCIELI W TRAKCIE EGZEKUCJI ADMINISTRACYJNEJ.
IV. ZASADY I TRYB ZABEZPIECZANIA NALEŻNOŚCI PODATKOWYCH HIPOTEKĄ I ZASTAWEM SKARBOWYM.
Adresaci szkolenia:
1) Skarbnicy i sekretarze miast i gmin;
2) Pracownicy urzędów gmin i miast – zajmujący się dochodzeniem należności podatkowych i innych należności samorządowych, podlegających egzekucji administracyjnej.
ZAPISY WYŁĄCZNIE w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego on-line
UWAGA !!!
1) ilość miejsc ograniczona;
2) ze względów organizacyjnych zgłoszenia oraz ewentualne późniejsze bezkosztowe anulacje zgłoszeń — przyjmujemy najpóźniej do 1 dnia roboczego przed szkoleniem;
3) logowanie na szkolenie będzie możliwe jedynie z adresu email Uczestnika szkolenia – podanego przy zgłoszeniu.
Informacje organizacyjne
Szkolenie odbywa się na żywo.
Istnieje możliwość zadawania pytań.
Każdy Uczestnik widzi i słyszy, prowadzącego oraz słyszy innych Uczestników.
Organizacja szkoleń : tel: +48 727 010 470
Termin szkolenia: 16.10.2024 r.
Godziny zajęć: 09.00 – 14.00
Cena: 380,00 zł netto od jednej osoby
Podana kwota jest ceną netto, do której będzie naliczony podatek VAT (23%) i cena brutto wyniesie 467,40 zł.
Jednakże w przypadku złożenia oświadczenia o zapłacie za szkolenie środkami publicznymi – kwotą do zapłaty pozostanie cena netto.
Cena obejmuje: szkolenie on-line, konsultacje w trakcie szkolenia, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu on-line.
Szczegółowy program szkolenia:
I. DZIAŁANIA WIERZYCIELA PRZED WSZCZĘCIEM POSTĘPOWANIA EGZEKUCYJNEGO:
1. Przedstawienie obowiązkowych i fakultatywnych działań wierzycieli – wykonywanych przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
2. Omówienie rozporządzenia MF w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych – obowiązującego od 25.03.2024 r.
3. Informacje wierzyciela wysyłane dłużnikom przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego – przedstawienie wzoru informacji i wzoru ewidencji wysłanych informacji.
4. Upomnienia – zasady, terminy i procedura wysyłania, przypadki w których nie wysyła się upomnień – przedstawienie wzoru upomnienia.
5. Nowe zasady i termin przedawniania kosztów upomnienia – umarzanie kosztów upomnienia.
6. Wyjawianie majątku zobowiązanego – w toku postepowania podatkowego, kontrolnego i egzekucyjnego, z uwzględnieniem zmian – przedstawienie wzorów dokumentów.
7. Przesłanki czasowego odstąpienia przez wierzyciela od czynności egzekucyjnych.
II. WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA EGZEKUCYJNEGO PRZEZ WIERZYCIELA – ANALIZA I ZASTOSOWANIE WSZYSTKICH TYTUŁÓW WYKONAWCZYCH:
1. Terminy i przesłanki obowiązkowego wszczynania postępowania egzekucyjnego przez wierzyciela.
2. Nowy sposób wszczęcia postepowania egzekucyjnego przez wierzyciela – bez klauzuli o skierowaniu tytułu do egzekucji.
3. Wprowadzenie nowych informacji przekazywanych organowi egzekucyjnemu wraz z tytułem wykonawczym – od 25.03.2024 r. – przedstawienie wzoru informacji.
4. Zasady ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego – przedstawienie wzoru wniosku o ponowne wszczęcie egzekucji.
5. Usunięcie obowiązku wierzyciela wystąpienia do organu egzekucyjnego o nadanie ponownemu tytułowi egzekucyjnemu klauzuli skierowania do egzekucji.
6. Wprowadzenie egzekucji z nieruchomości podmiotu, który uzyskał korzyść majątkową z pokrzywdzeniem wierzyciela – przesłanki i zasady tej egzekucji.
7. Zasady egzekucji z majątku małżonków – z majątku wspólnego i odrębnego.
8. Rodzaje tytułów wykonawczych, przesłanki wystawienia i zakres spraw do których są stosowane – pierwotny, zmieniony, dalszy, kolejny i ponowny.
9. Dodatkowa przesłanka do wystawiana zmienionego tytułu egzekucyjnego – niezapłacenie kolejnej raty wynikającej z decyzji ratalnej.
10. Analiza i praktyczne wypełnianie tytułu wykonawczego TW-1 (7) i kolejnego tytułu wykonawczego TW-3 (3) – wprowadzonych od 25.03.2024 r.
11. Zasady wypełniania tytułów w zakresie egzekucji od współwłaścicieli i małżonków.
12. Zasady wypełniania i przekazywania tytułów egzekucyjnych za pomocą aplikacji eTW – obowiązujące od 25.03.2024 r..
13. Moment wszczęcia postepowania egzekucyjnego.
III. OBOWIĄZKI WIERZYCIELI W TRAKCIE EGZEKUCJI ADMINISTRACYJNEJ:
1. Moment wszczęcia egzekucji administracyjnej.
2. Zakres obowiązkowych informacji przekazywanych przez wierzyciela organowi egzekucyjnemu w trakcie egzekucji administracyjnej (eZW).
3. Nowe zasady współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności – obowiązujące od 11 lipca 2024 r.
4. Sposoby doręczania pism organowi egzekucyjnemu po wszczęciu egzekucji.
5. Zwiększenie liczby przesłanek powodujących umorzenie postepowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela.
6. Sposób i terminy zawiadamiania organu egzekucyjnego o zmianie wysokości zobowiązania i innych zdarzeniach dotyczących egzekwowanej należności.
7. Zbieg egzekucji – działania gmin w razie wystąpienia zbiegu.
8. Wygaśnięcie decyzji ratalnej w razie niedotrzymania terminu płatności trzech rat – zmiana Ordynacji podatkowej.
IV. ZASADY I TRYB ZABEZPIECZANIA NALEŻNOŚCI PODATKOWYCH HIPOTEKĄ I ZASTAWEM SKARBOWYM
1. Zakres należności podatkowych, które można zabezpieczyć hipoteką lub zastawem skarbowym.
2. Prawa majątkowe do nieruchomości będące przedmiotem hipoteki.
3. Rodzaje ruchomości będące przedmiotem zastawu.
4. Podstawy wpisu hipoteki: decyzje, tytuły wykonawcze i zarządzenia zabezpieczenia.
5. Podstawy wniosku o wpis zastawu skarbowego do rejestru zastawów.
6. Zasady funkcjonowania instytucji hipoteki wg ustawy o księgach wieczystych i hipotece.
7. Tryb dokonywania wpisu hipoteki – dokumenty wymagane do wpisu hipoteki.
8. Rejestr zastawów skarbowych – zasady funkcjonowania rejestru.
9. Reguły wnioskowania o wpis zastawu do rejestru – dokumenty stosowane przy wpisie zastawu.
10. Zasady egzekucji z przedmiotu hipoteki lub zastawu skarbowego.
11. Przedawnianie zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym.
V. ODPOWIEDZI NA PYTANIA. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW UCZESTNIKÓW SZKOLENIA.
Szkolenie zostanie przeprowadzone z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, wyświetlanej na ekranie komputera Uczestnika szkolenia.
Przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej – zawierające:
1) prezentowane slajdy – szczegółowo opisujące szkolony temat (z miejscem na notatki Uczestnika szkolenia);
2) wybrane orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie szkolonego tematu;
3) przykładowe wzory: upomnienia, pism, informacji, wniosków, wezwań, postanowień i innych dokumentów – stosowanych w praktyce
PROWADZĄCY: Piotr Ciszewski
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.
Były wieloletni członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie oraz radca i członek Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Lublinie.
Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i doradztwa dla pracowników samorządowych z zakresu, m.in. egzekucji administracyjnej, podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami, procedury podatkowej, pomocy publicznej oraz zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym.
Obecnie właściciel Kancelarii Szkoleniowej WIEDZA SAMORZĄDU I OŚWIATY www.wiedzasamorzadu.pl